Geschreven door
Pieter Res
Heb jij de afgelopen tijd leadgeneratie experimenten uitgevoerd via LinkedIn om tot nieuwe inzichten te komen rondom wat werkt en wat niet? Ik herhaal het vaak, maar dit is voor iedereen relevant. Of je nu marketeer bent, of niet.
"De beste marketeers zijn nooit gestopt met experimenteren."
Wat vandaag werkt, kan morgen weer anders zijn. Dus als je voor wilt blijven lopen op de rest, moet je experimenteren! In dit artikel behandelen we mijn experimenten die hebben geleid tot 50+ Sales Qualified Leads (SQL's). Maar eerst: een mislukt experiment.
In mei 2018 werd mijn LinkedIn account voor 365 dagen (!) gelimiteerd door LinkedIn. Ik kon niet langer connectieverzoeken versturen. De aanleiding? Ik maakte gebruik van ‘Duxsoup’, een LinkedIn automation tool waarmee ik mijn netwerk probeerde uit te breiden zonder veilige limieten (lees: 100+ verstuurde connectieverzoeken per dag).
Was dit geheel onverwachts? Nee.
Tot twee keer aan toe waarschuwde LinkedIn mij dat zij een ongekend hoge hoeveelheid activiteit hadden waargenomen.
De derde keer - je raadt het al - was het te laat: ik kon alleen nog maar verzoeken sturen naar personen waarvan ik het e-mailadres had. Vanaf dat moment heb ik mijn LinkedIn strategie volledig omgegooid:
Connectieverzoeken versturen → contentstrategie.
Dit heeft geresulteerd in meer dan 3 miljoen views, 1.500 nieuwsbrief abonnees, 200 aanmeldingen per webinar en 100+ deals geclosed vanuit LinkedIn.
De vier experimenten die hier het meest aan hebben bijgedragen, behandelen we hieronder.
Ondertussen heb ik > 150 in-app video's verstuurd via LinkedIn om met prospects in contact te komen. Let op: dit zijn 1e graads connecties.
Dit heeft geresulteerd in +45% respons ten opzichte van tekstberichten. Tot dusver goed voor 38 SQL's.
Gebruik mijn opening en afsluiting ter inspiratie.
Opening: "{Naam}, je zult je misschien afvragen waarom ik deze videoboodschap verstuur, laat ik dat gelijk duidelijk maken..."
Afsluiting: "Ik heb tot slot twee vragen voor je, ten eerste wat vond je van deze videoboodschap? En ten tweede sta je ervoor open om eens een keer met elkaar te spreken?"
Ik committeerde mezelf aan een 30-daagse videoreeks: 30 dagen achter elkaar publiceerde ik een video op LinkedIn - met als doel te kunnen concluderen welk verschil dit zou maken in mijn LinkedIn statistieken.
Na 30 dagen waren dit de resultaten:
106.290 impressies, 30.614 video views, 12 SQL's.
Ik organiseer wekelijks LinkedIn Live sessies. Voor mij is gebleken - op basis van kwalitatieve signalen vanuit mijn doelgroep - dat dit dé aangewezen manier is om bewustzijn te creëren.
Deze sessies hebben dusver tot 5 SQL's geleidt.
Goed om te vermelden dat ik geen pro-actieve opvolging doe naar aanleiding van een Live sessie in vorm van een LinkedIn bericht, belletje, of mailtje.
Mijn advies aan jou is om hier ook mee te experimenteren. Kies een onderwerp en ga hierover periodiek in gesprek met mensen uit je vakgebied. Dit is hetzelfde idee als een live podcast of webinar, alleen dan live via LinkedIn.
Binnen 11 maanden telt mijn nieuwsbrief 1500+ abonnees - 800 abonnees behoren tot mijn doelgroep. Deze groep probeer ik consistent aan te spreken met dit soort nieuwsbrieven. Wat heeft dit opgeleverd in SQL's? Voor zover ik weet nog niets.
Of het gelezen wordt? Ja. Mijn laatste nieuwsbrief is 1503 keer gelezen! Dit is voor mij een teken dat het de moeite waard is.
Ook hiervoor geldt dat ik geen pro-actieve opvolging doe op de abonnees door middel van een LinkedIn bericht, belletje, of mailtje.
In het volgende artikel behandelen we de vier belangrijkste schrijftips voor LinkedIn posts. Een korte teaser: het belangrijkste element van je post? De opening! Hier meer over in het volgende nieuwsbrief.
Tot 1 maart!
Wekelijks interview ik branche-experts over hoe je organisch het best kunt groeien via LinkedIn. Bekijk hier een recente opname van Gregor Noltes en ik.
Vergeet de eindeloze uren om uit te zoeken hoe LinkedIn werkt. Jij hebt toegang tot de nieuwste best practices en slimme tactieken.