Geschreven door
Pieter Res
Copywriting voor LinkedIn posts is anders dan je waarschijnlijk gewend bent voor het schrijven van teksten. Zo werd mij altijd verteld dat je titels, subtitels, alinea's en moeilijke woorden moet gebruiken. Maar mensen lezen niet op LinkedIn. Ze scannen.
Om je op weg te helpen met het schrijven van LinkedIn content, lees je hier 4 simpele tips die jou vanaf nu gaan helpen om extra bereik te genereren.
We behandelen de opening, enters, de POR-structuur en woordgebruik.
Ik citeer de uitspraak van Christ Coolen uit onze LinkedIn Live sessie:
"Als ik een LinkedIn post schrijf, gaat 30% van mijn tijd naar de eerste twee zinnen."
De opening van je post moet triggeren om verder te lezen. Dit zijn drie tips:
1 → Gebruik getallen
☒ "enkele onderschatte manieren"
☑ "3 onderschatte tips'"
2 → Verwijs naar een oplossing
"Met dit 5 stappenplan..."
3 → Schrijf actief in plaats van passief
☒ "Je kunt waarschijnlijk dit {bedrag} besparen als je probleem X,Y,Z wil voorkomen met dit 5 stappenplan..."
☑ "Bespaar {bedrag} om {probleem X,Y,Z) te voorkomen met dit 5 stappenplan..."
Tooltip: AuthoredUp. Dit is een tool waarmee je kunt zien hoe je post eruit komt te zien in de tijdlijn.
Mensen lezen slechts 20% van je tekst (J. Nielsen, 2008). Dus mensen scannen je posts, ze lezen niet elk woord.
Bevorder de leesbaarheid van je posts door enters te gebruiken: één zin per regel.
In het gros van mijn LinkedIn post houd ik de volgende structuur aan:
1 → Probleem
Definieer het probleem in de opening van je post.
2 → Oplossing
Formuleer een oplossing voor het probleem.
3 → Resultaat
Onderbouw de oplossing met bewezen resultaten.
Als je lezer je post niet direct denkt te begrijpen, ben je diegene kwijt. Ingewikkeld jargon maakt nooit indruk:
"Customer journey. Foster. Content. Agile. Features."
Duidelijkheid wel.
Spreek je graag een breder publiek dan alleen vakspecialisten aan? Gebruik dan minder (Engelse) jargon.
Het is dus de moeite waard om extra tijd te besteden aan het vermijden van vaktermen, zowel in het Nederlands als in het Engels.
Geschreven taal is complexer, waardoor het meer werk is om te lezen. Het is ook formeler en afstandelijker, waardoor de aandacht snel kan afdwalen. Het lijkt voor de meeste mensen moeilijk om in gesproken taal te schrijven.
Stel jezelf de vraag tijdens het schrijven van LinkedIn posts:
"Is dit de manier waarop ik dit zou zeggen als ik met iemand zou praten?".
Zo niet, stel je dan voor wat je wel zou zeggen, en gebruik dat.
Na een tijd zul je merken dat deze manier van schrijven onbewust gaat. Als je iets opschrijft wat je niet zou zeggen, dan pas je het aan.
In volgend artikel op 1 april behandelen we de aanpak van A tot Z van een LinkedIn content creator.
Wekelijks interview ik branche-experts over hoe je organisch het best kunt groeien via LinkedIn. Bekijk hier de recente opname van Wouter van Noort en ik.
Vergeet de eindeloze uren om uit te zoeken hoe LinkedIn werkt. Jij hebt toegang tot de nieuwste best practices en slimme tactieken.